Descripció
L’últim dia a la classe de COED la Llüísa va començar explicant-nos la diferencia entre conte i rondalla. Després de realitzar aquesta petita introducció vam fer un repàs dels dies que a cada membre de la classe li tocava recitar el poema o el conte. A mi em toca sobre el dia 11 de desembre, i sincerament encara no tinc molt clar quin poema recitaré.
Després de deixar clar quin era l’ordre de recitació, li vam haver de dir a la Llüísa quin era el nostre grup de debat i contra quin grup debatríem. Després de realitzar un sorteig per determinar quin dia realitzaríem el debat – el 4 de desembre en el nostre cas- vam passar a l’elecció del tema.
I seguint amb el repàs d’activitats, després de parlar sobre els grups de debat vam passar a comentar aspectes sobre el treball que es realitza en parelles sobre el territori.
Després de fer un repàs sobre totes les activitats d’aquest semestre, la Llüísa ens va entregar a tots un article anomenat Coses meves en el qual l’Albert om parlava sobre una llegenda urbana relacionada amb El Bulli, el restaurant del cuiner català Ferran Adrià.
Al acabar la lectura de l’article, la Llüísa ens va donar un text del Jesus Tusón anomenat Lingüística: Una introducción el estudio del lenguaje, con textos comentados y ejercicios, de l’editorial Barcanova. La Llüísa ens va dir que havíem de fer una lectura reflexiva del text i seleccionar les idees més importants.
Al acabar la classe ens va entregar unes altres fotocòpies amb un fragment d’un llibre anomenat La lectura i la vida, d’Emili Teixidor.
Aprofundiment
Al final de la classe la Llüísa ens va entregar un fragment d’un text d’Emili Teixidor, La lectura i la vida, i m’agradaria escriure una petita síntesi.
L’article parla sobre la importància de la lectura en els éssers humans. I del que ens donen les paraules. Hi ha tècniques que permeten contagiar el desig de llegir, algunes d’elles són:
- Primer llegeix tu i contagia la lectura.
- Cadascú te les seves preferències literàries, s’han de conèixer i recomanar llibres adequats al nivell i gustos de cadascú.
- És important facilitar temps i espai per la lectura.
- S’ha de llegir en veu alta, i memoritzar textos.
- El que és difícil estimula, per a tant, si a hom no li deixes llegir un llibre voldrà fer-ho, perquè tothom vol aconseguir el que li és vetat.
- La lectura és imaginació, no una protecció contra la vida real.
- Fer dramatitzacions dels llibres.
- Alguns exercicis per fomentar la lectura de forma individual són: llegir una sola línia cada dia, tenir una font d’informació fiable perquè et recomanin bones lectures, fer una llista de llibres interessants, i tenir consciència del nivell que s’ha assolit com a lector.
Algunes notes sobre la lectura que ens ensenya el llibre són les següents:
- L’autodisciplina és un concepte clau per l’ésser humà.
- S’haurien de recuperar formules de lectura a les escoles, com la de llegir en veu alta i memoritzar fragments.
- Només és realitza una bona lectura quan el lector no es deixa influenciar per l’autor.
- La lectura necessita temps, silenci i disposició interior.
- A l’escola s’ha de presentar les obres mestres de la literatura.
- Per saber si algú ha entès un text, l’ha de saber explicar en veu alta.
- Molts textos s’han de llegir en veu alta.
- S’ha de llegir uns quants minuts al dia en un context adequat per fomentar una bona lectura.
- Les paraules presenten el món com una idea.
- Per desenvolupar completament el cervell cal aprendre a llegir.
- Els nens han d’utilitzar el diccionari des de petits.
- S’hauria d’escriure un petit vers cada dia a classe.
- Els joves han d’aprendre un gran nombre de vocabulari per poder expressar-se bé.
- La fantasia és molt important per al desenvolupament de l’Infant.
- Tot nen té unes etapes en les quals ha de desenvolupar el seu interès per la lectura.
- S’ha de poder elegir el llibre que es llegirà.
- S’ha d’aprendre a partir del mètode prova-error.
- Els mestres han de llegir per encomanar el gust per la lectura.
- La lectura també afecta al comerç i a l’economia d’una societat.
- El servei públic actual, que en teoria ha de ser eficient, ha de saber com fomentar la lectura en els joves.
- La lectura ens necessària per realitzar una comunicació desinteressada, i una eina necessària per fomentar la vida sana.
- La lectura és l’única manera d’entendre el món.
- El que aprecien més els lectors en un llibre és sentir-se identificats.
- Els llibres s’han de respectar si es volen rellegir.
- Si els adults hi ha llibres que no s’acaben, tampoc s’ha d’obligar als infants a que s’acabin tots els llibres que comencen.
- Cada lector té un gust diferent.
- El cinema sol tindre menys qualitat que les obres literàries perquè l’espectador no pot imaginar-se res.
- La lectura pot ajudar els joves a comprendre els seus sentiments i a coneixes interiorment.
Reflexió
Crec que aquesta classe de COED ha estat útil perquè ens ha deixat clar quin dia havíem d’entregar els diferents treballs de l’assignatura, ja que abans no ho tenia clar. Segons la meva opinió, saber de forma clara el que s’ha de fer i per quant és molt important per organitzar bé una agenda universitària. La última sessió de COED a part de ser útil per aquest aspecte, també ens ha ensenyat com la majoria de les llegendes urbanes són falses i que no ens em de creure totes les histories que circulen entre les persones. En el camp purament educatiu, la classe va ser útil ja que vam poder adquirir una mica més d’informació sobre el llenguatge, les llengües i les seves característiques, com per exemple que el llenguatge no és només un mètode per comunicar-se, sinó el que ens fa verdaderament humans.
Els codis QR
-
El *codi QR* (Quick Response Code, codi de resposta ràpida) és un sistema
per *emmagatzemar informació* en una matriu de punts o un codi de barres
bidi...
Fa 11 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada